η εικόνα προωθεί στην αφίσα του προγράμματος ΕΠΑνΕΚ

Blog

Η Βιοανάδραση ως θεραπευτική μέθοδος στις Μαθησιακές Δυσκολίες

Η Βιοανάδραση ως θεραπευτική μέθοδος στις Μαθησιακές Δυσκολίες

Η Βιοανάδραση ως θεραπευτική μέθοδος στις Μαθησιακές Δυσκολίες

Μαθησιακές δυσκολίες, υπερκινητικότητα, ελλειμματική προσοχή. Είναι έννοιες που αρχίζουν να περιστρέφονται γύρω από το μυαλό πολλών γονέων για τη νέα σχολική χρονιά ενώ μόλις πριν λίγες μέρες τελείωσε η προηγούμενη. Το σχολείο αποτελεί χώρο στον οποίο εκφράζονται ποικίλα προβλήματα και δυσκολίες των παιδιών. Το περιεχόμενο της μάθησης, η αλληλεπίδραση στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής διαδικασίας και ο ενγένει μικρόκοσμος του σχολείου αποτελούν παράγοντες που μπορεί να προκαλέσουν ή να κινητοποιήσουν δυσκολίες και προβλήματα στο παιδί. Με τον όρο Σχολικές Δυσκολίες εννοούμε κάθε πρόβλημα το οποίο γίνεται εμφανές κατά την εκπαιδευτική διαδικασία, κάθε πρόβλημα που επηρεάζει σημαντικά τη μάθηση, την επίδοση και τη συμπεριφορά. Υπάρχουν περιπτώσεις που οι δυσκολίες είναι τόσο μεγάλες ώστε στην ουσία πρόκειται για σχολική αδυναμία, η οποία μπορεί να οδηγήσει σε σχολική αποτυχία με την έννοια ότι οι μαθητές δεν μπορούν να παρακολουθήσουν το αναλυτικό πρόγραμμα του κανονικού σχολείου και οι περιπτώσεις αυτές αντιμετωπίζονται στο πλαίσιο της ειδικής εκπαίδευσης.

Το μεγάλο εύρος, δυστυχώς, των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν οι μαθητές και οφείλονται στις μαθησιακές δυσκολίες φέρνει ως αποτέλεσμα τη χαμηλή απόδοσή τους, τη μείωση της αυτοπεποίθησής τους μέσα στην τάξη, την άσχημη ψυχολογία τους, την περιθωριοποίησή τους από τα άλλα παιδιά και τη γενικότερη αποστασιοποίησή τους από τα μαθησιακά δρώμενα του σχολείου καθώς δυσκολεύονται αισθητά να συμμετάσχουν εύρυθμα σε όλα αυτά.

Ο όρος “μαθησιακές δυσκολίες” χρησιμοποιείται για να περιγράψει ένα σύνολο διαταραχών που μειώνουν την ικανότητα ενός ατόμου να επικοινωνήσει ή να μάθει. Πρόκειται για ένα πολυσυλλεκτικό όρο που μπορεί να αναφέρεται σε πολύ διαφορετικές συνθήκες, όπως: δυσκολίες αντίληψης, εγκεφαλικές δυσλειτουργίες, αυτισμό, δυσλεξία,  αναπτυξιακή αφασία  κ.α.

Οι Μαθησιακές Δυσκολίες είναι εμφανείς στη σχολική μαθησιακή διαδικασία . Όμως επειδή προσεγγίζονται από επιστήμονες διαφορετικών ειδικοτήτων η επικέντρωση κάθε φορά διαφέρει ανάλογα με την ειδικότητα. Αυτός είναι ο λόγος που θέματα ορολογίας και ορισμών διαφέρουν, με αποτέλεσμα να υπάρχουν διαφωνίες αλλά και σύγχυση ως προς την οντότητα και τη φύση των Μαθησιακών Δυσκολιών. Ο ορισμός του Μπέρτραντ Ράσελ για τα μαθηματικά ως “το αντικείμενο για το οποίο δεν ξέρουμε για τι ακριβώς μιλάμε ή αν αυτό που λέμε είναι σωστό ” μπορεί να έχει εφαρμογή και να είναι κατάλληλος για το πεδίο των Μαθησιακών Δυσκολιών (Kavale & Fourness, 1985).

Η Βιοανάδραση μέσα από τις πολλές έρευνες που έχουν διεξαχθεί , φαίνεται να είναι μια τόσο πολλά υποσχόμενη εναλλακτική λύση στη θεραπευτική προσέγγιση των μαθησιακών διαταραχών, όσο έχει αναφερθεί με συνέπεια στη βιβλιογραφία μετά την εφαρμογή της έχοντας ως αποτέλεσμα τη μείωση των συμπτωμάτων και τη βελτίωση των γνωστικών δεξιοτήτων (Heinrich Η ​​Gevensleben H. & Strehl U., 2007). Από τη δεκαετία του 1970, έχουν αναφερθεί διάφορες κλινικές δοκιμές (Lubar JF & Shouse ΜΝ, 1976), αλλά ελεγχόμενες έρευνες για την αποτελεσματικότητα της Βίο-Νευροανάδρασης στις μαθησιακές δυσκολίες έχουν δημοσιευτεί τα τελευταία χρόνια.

Ο ΗΕΓ Βιοανάδραση ή Νευροανάδραση, αναφέρεται σε μια πρακτική εκπαίδευσης με τη χρήση ηλεκτρονικών συσκευών, όπου οι συμμετέχοντες μαθαίνουν να αποκτούν εκούσιο έλεγχο ορισμένων παραμέτρων της εγκεφαλικής τους δραστηριότητας όπως αυτή καταγράφεται από το ηλεκτροεγκεφαλογράφημα. Η Νευροανάδραση είναι ένας εξειδικευμένος τομέας της Βιοανάδρασης και αντλεί πληροφορίες από το βασικό Ηλεκτροεγκεφαλογράφημα (ΗΕΓ) ή κάποιες φορές από το ποσοτικό πολυκεντρικό ΗΕΓ (QEEG), έτσι ώστε να δείξει στον εκπαιδευόμενο τα τρέχοντα πρότυπα στον εγκεφαλικό του φλοιό και να προσδιορίσει τις ανωμαλίες στις λειτουργίες του (Hammond, 2005).

Η φιλοσοφία της Νευροανάδρασης είναι το γεγονός ότι δίνει τη δυνατότητα στους ανθρώπους να έχουν έναν πιο ενεργό ρόλο στη φροντίδα της υγείας τους, καθώς περιλαμβάνει μια ολιστική έμφαση στο σώμα, το μυαλό και το πνεύμα, είναι μη επεμβατική μέθοδος, αποσπά την επούλωση από την ανταπόκριση του ίδιου του σώματος και βασίζεται στις θεωρίες που αναγνωρίζουν την οργανική βάση της ΔΕΠ-Υ (Moss, 2003).

Τόσο η Νευροανάδραση όσο και η Βιοανάδραση, είναι ολιστικές θεραπείες βασισμένες στην παραδοχή ότι οι αλλαγές στο μυαλό και στα συναισθήματα επηρεάζουν το σώμα και οι αλλαγές στο σώμα επίσης επηρεάζουν αντίστροφα το μυαλό και τα συναισθήματα. Δίνεται έμφαση στην εκπαίδευση των ανθρώπων να έχουν αυτοέλεγχο, να αποκτήσουν επίγνωση, να αυξήσουν τον έλεγχο πάνω από τις δυνάμεις του σώματος, του μυαλού και του νευρικού συστήματος, να βελτιώσουν την ευελιξία τους και τα φυσιολογικά τους αντανακλαστικά (Burke 2003, Freeman, 2008).

Κάθε άνθρωπος έχει τη δυνατότητα να μάθει να ελέγχει τις λειτουργίες που υπάγονται στο αυτόνομο νευρικό σύστημα του, αρκεί να λαμβάνει άμεση και ακριβή πληροφόρηση σχετικά με τη συγκεκριμένη λειτουργία που επιθυμεί να ελέγξει. Εκεί ακριβώς βασίζεται η Βιοανάδραση. Με τη χρήση σύγχρονων ηλεκτρονικών μηχανημάτων τα οποία δίνουν στο άτομο κάθε στιγμή άμεση πληροφόρηση για μία συγκεκριμένη φυσιολογική του λειτουργία η οποία βρίσκεται υπό τον έλεγχο του αυτόνομου νευρικού συστήματος, το βοηθά να καταλάβει τι ακριβώς συμβαίνει στον οργανισμό του, κάτι που μέχρι εκείνη τη στιγμή δε μπορούσε να αντιληφθεί.

Όταν η πληροφορία αναφέρεται σε βιολογικές λειτουργίες λέγεται Βιοανάδραση. Είναι ικανή όχι μόνο να αποφορτίσει μέσα από τις μεθόδους της το άτομο ψυχοδιανοητικά αλλά και να το βοηθήσει να αντιμετωπίσει ακόμη και ασθένειες ή προβληματικές καταστάσεις που επηρεάζουν την καθημερινότητά του.

Όταν ένα άτομο είναι απρόσεκτο και σε μια κατάσταση όπου έχει προβληματική εστίαση, τα αποδεικτικά στοιχεία για τις αργές ΗΕΓ συχνότητες (3,5-8 Hz ή θήτα) υπερέχουν του προμετωπιαίου ή μετωπιαίου φλοιού και σε συγκεκριμένα σημεία στη μέση γραμμή (π.χ. στην κορυφή ή στο σημείο CZ). Σε στιγμές χαλάρωσης και εγρήγορσης, στα ίδια σημεία αρχίζουν να παρατηρούνται τα κύματα άλφα (9-11 Hz). Καθώς ένα άτομο στρέφεται σε μια κατάσταση αυξημένης ευαισθητοποίησης και προετοιμάζεται να συμμετάσχει σε μια σχεδιασμένη και σκόπιμη ενέργεια, αποδεδειγμένα η αύξηση του πλάτους του Αισθητικοκινητικού ρυθμού (smr) (12-15 Hz) προκύπτει πάνω από τον κινητικό φλοιό. Συμπερασματικά, κατά τη διάρκεια έργων που απαιτούν συγκεντρωμένη προσοχή και πνευματική προσπάθεια, τα κύματα βήτα (από 16 έως πάνω από 20 Hz) παρατηρούνται πάνω από τον προμετωπιαίες, τον μετωπιαίες και σε κεντρικές περιοχές στη μεσαία γραμμή του εγκεφάλου.

Τα άτομα – παιδιά μέσω του συγκεκριμένου ηλεκτρονικού «καθρέφτη» λαμβάνουν οπτικοακουστικά ερεθίσματα με σκοπό τον συντονισμό και την εκγύμναση του εγκεφάλου τους. Αυτό έχει αποτέλεσμα όχι μόνο στον τομέα της επικοινωνίας αλλά και στη σχολική  πρόοδο. Με τον ίδιο τρόπο βέβαια κατευθύνει και συντονίζει και τον ενήλικα που έχει άγχος, φόβο ή στρες και επιθυμεί να αποκτήσει ψυχική ισορροπία.

Η μέθοδος φυσικά είναι εντελώς ακίνδυνη, καθαρά εκπαιδευτική και δραστικά ωφέλιμη για τα παιδιά που συχνά αντιλαμβάνονται το βιοαναδρασικό μηχάνημα σαν ένα ευχάριστο παιγνίδι και μία δημιουργική διαδικασία  βάζοντας συχνά ως στόχο την όλο και καλύτερη απόδοσή τους. Το παιδί μέσω της βιοαναδρασικής λειτουργίας απεγκλωβίζει δεξιότητες και λειτουργίες που σε πρώτο χρόνο μπορεί να μην γνώριζε πως είχε, λειτουργεί πιο συνειδητά και πάνω από όλα αρχίζει να αντιλαμβάνεται τον εαυτό του καλύτερα.

Η Βιοανάδραση είναι μια εντελώς ακίνδυνη, καθαρά εκπαιδευτική και δραστικά ωφέλιμη για τα παιδιά εναλλακτική λύση που μάλιστα βρίσκεται στην πρώτη θέση αποτελεσματικότητας μαζί με την φαρμακοθεραπεία στην Αμερική στη θεραπευτική προσέγγιση των μαθησιακών διαταραχών, όσο έχει αναφερθεί με συνέπεια στη βιβλιογραφία μετά την εφαρμογή της έχοντας ως αποτέλεσμα τη μείωση των συμπτωμάτων και τη βελτίωση των γνωστικών δεξιοτήτων (Heinrich Η ​​Gevensleben H. & Strehl U., 2007).

Για περισσότερες πληροφορίες μην διστάσετε να επικοινωνήσετε μαζί μας και να σας λύσουμε κάθε απορία στην μέθοδο τον τρόπο και το κόστος των θεραπειών στο email:aristomenis-nikolopoulos@hotmail.com ή στα τηλέφωνα του γραφείου μας 27215 51720 και 6946050769 ή στην σελίδα μας autosinidisia.gr

Leave a comment

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Αυτός ο ιστότοπος χρησιμοποιεί το Akismet για να μειώσει τα ανεπιθύμητα σχόλια. Μάθετε πώς υφίστανται επεξεργασία τα δεδομένα των σχολίων σας.

Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε την ιστοσελίδα, συμφωνείτε με τη χρήση των cookies. Μάθετε περισσότερα

Οι ρυθμίσεις των cookies σε αυτή την ιστοσελίδα οριστεί σε "επιτρέπει cookies" για να σας δώσουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία περιήγησης. Εάν συνεχίσετε να χρησιμοποιείτε αυτή την ιστοσελίδα χωρίς να αλλάξετε τις ρυθμίσεις των cookies σας ή κάνετε κλικ στο κουμπί "Αποδοχή" παρακάτω, στη συνέχεια, σας ζητάμε να ακολουθήσετε αυτό.

Close